Dostosowanie publicznego lokalu do potrzeb osób niepełnosprawnych oddziałuje na liczbę klientów oraz reputację. W przypadku gdy w rodzinie jest osoba z ograniczeniami, to restauracja lub hotel zyskuje nie jednego klienta, ale również tych, którzy mu towarzyszą. Dostosowanie lokalu do potrzeb takich osób przyczynia się do umożliwienia skorzystania z usług całym rodzinom. Wanny dla niepełnosprawnych, uchwyty – co jeszcze powinien zawierać lokal przyjazny osobom z niepełnosprawnością?
Po pierwsze, do wejścia do hotelu lub restauracji powinno być doprowadzone minimum jedno dojście pozwalające osobom z niepełnosprawnością dostęp do całego budynku, lub tych części, z których osoby te mogą korzystać. Furtka w ogrodzeniu nie powinna utrudniać dostępu osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Należy również pamiętać o miejscach postojowych na parkingu, z których korzystają osoby z niepełnosprawnością. W każdym budynku trzeba zapewnić dostęp na wszelkiego rodzaju kondygnacje użytkowe osobom niepełnosprawnym. Kształt, położenie oraz wymiary drzwi czy pomieszczeń wejściowych powinny pozwalać na dogodne warunki ruchu, w tym także osobom niepełnosprawnym. W wejściach najlepiej, aby były zamontowane drzwi obrotowe lub wahadłowe, o ile są także drzwi rozsuwane czy rozwierane.
Na każdej kondygnacji użytkowej lokalu powinno być zapewnione minimum jedno miejsce higieniczno-sanitarne, które jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Dostosowanie to odnosi się do:
Przepisy nie obejmują jednak konkretnego sposobu rozmieszczenia elementów wyposażenia. W związku z tym jest tak dużo „dostosowanych” toalet, w których dojechanie wózkiem inwalidzkim do muszli, czy też umywalki jest niewykonalne. Podczas aranżacji lokalu warto mieć to na względzie.