Ile razy zdarzyło się Wam kupić coś pod wpływem impulsu i później tego żałować? Albo kupić zły rozmiar i próbować go wymienić?

Niestety bardzo często w sklepach widzimy informacje: „Prosimy o przemyślane zakupy. Zwrotów nie przyjmujemy”.

W poprzednim ustroju prawnym konsumenci mieli możliwość zwrotu niektórych towarów w ciągu 5 dni i w świadomości wielu osób takie uprawnienie wciąż im przysługuje, ale niestety tak nie jest.

Mało kto z nas zdaje sobie sprawę, że po dokonaniu zakupu, że poza pewnymi wyjątkami bez dobrowolnej zgody sprzedawcy, nie będziemy mogli rzeczy zwrócić ani wymienić na inną.

To dotyczy oczywiście rzeczy wolnych od wad. Niestety nietrafionego prezentu ani źle dobranych butów nie zwrócimy jeśli sklep nie wyrazi na to zgody.

Niektóre sklepy dają konsumentom możliwość zwrotu towarów nie noszących śladów użytkowania. Często takie informacje są wywieszone przy kasie. Nawet jeśli ich nie widać warto zapytać o to sprzedawcę. Możliwe, że sklep stwarza taką możliwość w określonych sytuacjach, np., przy zakupie prezentów.

Nawet jeśli przyjmowanie zwrotów nie jest w danym sklepie regułą warto podjąć próbę i negocjować ze sprzedawcą.

Nieco inne zasady panują jeśli towar kupimy w inny sposób – u akwizytora, podczas zorganizowanej prezentacji (tzw. umowa poza lokalem przedsiębiorstwa) albo składając zamówienie z katalogu, gazety lub kupując towar w klepie internetowym (tzw. umowa na odległość).

Co do zasady na odstąpienie od tak zawartej umowy konsument ma 10 dni.

Co do zasady, na odstąpienie od tak zawartej umowy sprzedaży  mamy 10 dni  (od otrzymania towaru lub rozpoczęcia świadczenia usługi) – przed upływem tego terminu należy wysłać list polecony z informacją o rezygnacji z produktu.

Sprzedawca musi nas o takim prawie poinformować (często robi to w regulaminie), w przeciwnym razie na dostąpienie od umowy mamy aż 3 miesiące.

Korzystając z prawa odstąpienia należy wysłać oświadczenie o tym drugiej stronie koniecznie za pomocą listu poleconego.

Pamiętajmy jednak, że opisane wyżej prawa przysługuję konsumentowi jedynie w relacji z przedsiębiorcą, jeśli kupimy coś np. na aukcji internetowej od innego konsumenta – od umowy nie będziemy mogli odstąpić.

Jeśli macie problem natury prawnej – napiszcie do nas na adres: [email protected]. W miarę możliwości czasowych postaramy się pomóc albo wskażemy miejsce, gdzie taką pomoc otrzymacie. Zapewniamy dyskrecję.

 

Porad udziela:

Krzysztof Chaciński – Prawnik